Forretningsbetingelser

Senest opdateret: 28/10-2025

 

CVR: 43322524
Johanne Larsen
Webenhagen
Vollerupvej 15
4200 Slagelse
post@johannela.dk


1. Generelle oplysninger

Disse handelsbetingelser gælder for køb af konsulent-, design- og udviklingsydelser leveret af Webenhagen v. Johanne Larsen (“Webenhagen”).
Ved indgåelse af en aftale accepterer kunden disse betingelser. Betingelserne gælder uanset om aftalen indgås skriftligt, mundtligt eller digitalt.


2. Tilbud og aftaleindgåelse

2.1. Eventuelle tilbud og overslag fremsendes via e-mail og er som udgangspunkt gyldige i 30 dage, medmindre andet er oplyst.
2.2. En aftale anses for indgået, når kunden skriftligt har accepteret tilbuddet, eller når Webenhagen har påbegyndt leveringen efter kundens godkendelse.
2.3. Ændringer eller tilføjelser til en aftale skal ske skriftligt via e-mail og er først gyldige, når de er bekræftet af Webenhagen.
2.4. Hvis der ikke er gjort skriftlig indsigelse inden for 72 timer efter modtagelse af ordrebekræftelse, betragtes aftalen som endeligt godkendt.


3. Projektstart og aconto-betaling

Ved projektstart opkræves 50% af totalbeløbet aconto, medmindre andet er aftalt.
Restbeløbet faktureres ved opgavens afslutning eller ved levering af første version (alt efter hvad der indtræffer først).


4. Timepris og ekstraomkostninger

Konsulentarbejde faktureres til en timepris på 700 kr. ekskl. moms, medmindre andet er aftalt skriftligt.
Eventuelle tillæg, materialer eller eksterne udgifter (f.eks. stockfotos, plugins, skrifttyper eller domæneregistrering) aftales særskilt og betales af kunden.


5. Fakturering og betaling

5.1. Fakturering sker bagud på månedsbasis eller i henhold til aftalt betalingsplan.
5.2. Betalingsfristen er 8 dage netto fra fakturadato.
5.3. Ved forsinket betaling pålægges renter på 0,93% pr. påbegyndt måned samt et rykkergebyr på 100 kr. pr. påmindelse.
5.4. Manglende betaling kan føre til standsning af igangværende arbejde og/eller midlertidig lukning af leverede webløsninger.
5.5. Efter 3 rykkere kan sagen uden yderligere varsel overdrages til inkasso, hvorefter eventuelle online leverancer kan tages offline indtil betaling er modtaget.


6. Aflysning og ændring af aftaler

6.1. Kunden kan aflyse eller ændre en tidsbestemt aftale med minimum 48 timers varsel uden omkostninger.
6.2. Ved aflysning med kortere varsel faktureres 50% af den bookede arbejdstid.
6.3. Manglende levering af aftalte materialer, informationer eller feedback betragtes som aflysning, og der faktureres for den afsatte arbejdstid.
6.4. Webenhagen kan udskyde deadlines ved forsinket levering fra kundens side uden økonomisk konsekvens for Webenhagen.


7. Arbejdsproces og deadlines

7.1. Kunden forpligter sig til at levere nødvendigt materiale, feedback og godkendelser rettidigt, normalt inden for 24 timer efter anmodning.
7.2. Overskridelse af kundens deadlines kan forlænge projektets leveringstid og medføre yderligere udgifter.
7.3. Webenhagen er ikke ansvarlig for forsinkelser, der skyldes kundens manglende levering, tredjepartsproblemer (webhotel, domæneudbyder m.m.) eller tekniske forhold uden for Webenhagens kontrol.


8. Materialer og ansvar

8.1. Kunden leverer alt tekst- og billedmateriale digitalt i brugbart format (.docx, .png, .jpg, .ai, .pdf osv.).
8.2. Kunden er ansvarlig for, at alt leveret materiale overholder gældende lovgivning og ikke krænker tredjemands rettigheder.
8.3. Webenhagen opbevarer som udgangspunkt leverede filer i op til 90 dage efter opgavens afslutning.
8.4. Webenhagen fraskriver sig ansvar for tab, fejl eller skade, der skyldes kundens eget materiale, open source-software, tredjeparts-plugins eller eksterne leverandører.
8.5. Backup af website er kundens ansvar, medmindre der foreligger særskilt serviceaftale.


9.0 Administrativ adgang og ansvarsoverdragelse

Af praktiske og sikkerhedsmæssige årsager har kunden ikke administratoradgang til websitet, så længe Webenhagen arbejder på det, eller så længe Webenhagen har det tekniske ansvar.

Når opgaven er afsluttet, og Webenhagen har overdraget websitet til kunden (typisk ved udlevering af administratorlogin eller filadgang), ophører Webenhagens ansvar for websitet.

Herefter er kunden selv fuldt ud ansvarlig for:

  • websitet indhold, drift og funktionalitet,

  • eventuelle tekniske fejl eller nedbrud,

  • sikkerhed, backup og opdateringer,

  • samt ændringer foretaget af kunden selv eller tredjepart.

Webenhagen kan tilbyde efterfølgende support, opdatering og vedligeholdelse på konsulentbasis eller via særskilt serviceaftale.


10. Rettigheder og ophavsret

10.1. Ophavsretten til design, tekst, grafik, kode og andet materiale udviklet af Webenhagen tilhører Webenhagen, indtil fuld betaling er modtaget.
10.2. Efter betaling overdrages brugsretten til det aftalte formål.
10.3. Materialet må ikke videresælges, kopieres, ændres eller anvendes til andre projekter uden skriftlig aftale.
10.4. Overtrædelse af ophavsretten kan medføre krav om erstatning i henhold til ophavsretsloven.


11. Ansvarsbegrænsning

11.1. Webenhagen er ikke ansvarlig for indirekte tab, driftstab, tabt fortjeneste, datatab eller andre økonomiske konsekvenstab.
11.2. Webenhagens samlede erstatningsansvar kan aldrig overstige det beløb, kunden har betalt for den pågældende opgave.
11.3. Webenhagen fraskriver sig ansvar for fejl opstået efter overdragelse af administratoradgang eller kundens ændringer af webløsningen.


12. Serviceaftaler og drift

12.1. Serviceaftaler er frivillige tilkøb og kan opsiges med løbende måned + 3 måneders varsel.
12.2. Fravælges serviceaftale, er kunden selv ansvarlig for drift, opdateringer, backup og sikkerhed.
12.3. Gendannelse efter hackerangreb, fejlretning eller geninstallation faktureres som konsulenttid.


13. Misligholdelse og ophævelse

13.1. Hvis en part væsentligt misligholder aftalen, kan den anden part ophæve aftalen uden varsel.
13.2. Ved kundens misligholdelse (f.eks. manglende betaling eller levering af materiale) har Webenhagen ret til at standse arbejdet og fakturere for allerede udført arbejde samt afholdte udgifter.
13.3. Ved ophævelse som følge af kundens forhold bevarer Webenhagen ejerskab til alt udført arbejde.


14. Markedsføring

Webenhagen forbeholder sig retten til at anvende kundens navn, logo og screenshots af det færdige arbejde i portefølje og markedsføringsøjemed, medmindre kunden skriftligt frabeder sig dette ved projektets start.


15. Fortrydelsesret

Da alle ydelser leveres individuelt og påbegyndes med kundens samtykke, bortfalder fortrydelsesretten i henhold til Forbrugeraftaleloven.


16. Tvister og lovvalg

Eventuelle tvister søges løst i mindelighed. Hvis dette ikke er muligt, afgøres sagen efter dansk ret med Københavns Byret som værneting.